Анатомія гірського велосипеда на прикладі моделі Stels Navigator 910. У цій статті ми розглянемо кожен компонент, даючи короткий опис про нього. Відповідно його розташування показано на схематичних фото. На перший погляд все виглядає якось складно і не зрозуміло. Дивні назви новачку нічого не говорять. Насправді прочитавши цю статтю, Ви доволі впевнено зможете спілкуватися з затятими велобайкерами, чи консультантами в магазині. Для того, щоб переглянути фото у повний розмір клікніть по ньому. 
ВилкаОдин з основних елементів конструкції велосипеда, призначений для кріплення до рами переднього колеса і винесення керма і забезпечуючий управління велосипедом. Може забезпечуватися амортизатором для підвищення комфорту при їзді по пересіченій місцевості. Частина колеса велосипеда, що забезпечує його (колеса) обертання. На задній втулці кріпиться касета для забезпечення приводу колеса від системи за допомогою ланцюга. Кріпиться на передній і задній вилці велосипеда за допомогою ексцентрикових стягувань. Задній амортизатор Елемент, що забезпечує роботу заднього трикутника двохпідвіса. Залежно від вибраного стилю катання З.А. в основному підрозділяються на пружинно-масляні і повітряні (з повітряним або масляним демпфуванням). Кріпиться між переднім і заднім трикутником рами. Обод Зовнішня частина колеса, що є каркасом для покришки. За своїм розміром і параметрами, так само, як рама, підрозділяється на різні види. Для кращого поєднання ваги і міцності виконується з алюмінію і може мати 1 - 2 - 3 слойну структуру. З втулкою з'єднується спицями. Елемент ходової частини велосипеда, тиском на який здійснюється обертання передньої системи зірок. Основні види педалей - звичайні сталеві або алюмінієві рамки, можуть комплектуватися туклипсами, ВМХ (ширший і потужніший вигляд рамок, розрахований на стрибки і трюкове катання) і контактні (Clipless).
Призначений для кріплення сідла (сидіння). Залежно від вигляду і класу рами можуть підрозділятися по вазі і діаметру. Параметри замку кріплення сідла - універсальні. Елемент колеса велосипеда, що забезпечує комфортний і безпечний рух. Окрім цього, є захистом камер коліс від пошкоджень. Залежно від обода можуть підрозділятися по розмірах. Залежно від умов, стилю катання і стану покриття - по вазі, ширині і малюнку протектора. Не дивлячись на появу шин - однотрубок, а також проникнення бескамерних шин у велосипедну індустрію, найпоширенішою конструкцією є бортова (клінчерна), коли всередину покришки вставляється камера. Камери відрізняються один від одного розмірами і типом вентиля. На вітчизняних велосипедних камерах зазвичай встановлюється велоніпель (його інколи називають по прізвищу винахідника - Dunlop). На імпортних камерах застосовується вентиль типу Schrader (автомобільний), або Presta (спортивний). Найважливіша частина велосипеда, що визначає його клас і призначення. Види і класи рам такі ж, як і велосипедів (дивися розділи гірський велосипед, двухпідвес, хардтейл, комфорт). Підшипниковий механізм як елемент управління велосипедом. Сполучний вузол вилки і рами. Складається з верхньої і нижньої чашки запресованой в рульовому стакані рами, а також набору конусів і підшипників. Також як і винесення керма буває різьбова і нерізьбова рульова колонка. Елемент управління велосипедом. Залежно від стилю катання буває прямим або з підйомом. Розрізняється також по ширині. На ньому кріпляться манетки, гальмівні ручки, грипси, а також деякі аксесуари. Призначення очевидне. Розрізняється по ширині, м'якості, вигляду амортизації, обшивці. Підбір відбувається з врахуванням посадки і параметрів велосипедиста. Також підрозділяється на чоловіче і жіноче. Кріпиться на підсідельному штирі. Спиці Сполучний елемент втулки і обода, що визначає залежно від кількості і типа збірки жорсткість і вагу колеса. Кількість спиць в колесі може мінятися від 24 до 48. Для гірського велосипеда найбільш поширена спицовка 32-ма або 36-ма спицями на 3 "хрести".  
Виніс керма Сполучна частина керма і рами. Залежно від вибраного стилю катання і зросту велосипедиста може мати різну довжину і кут підйому. Два основних види кріплення: цанговий і безрізьбовий. Останній вигляд є сучаснішим і поширенішим, хоча і унеможливлює регулювання керма по висоті. В цьому випадку застосовується винесення з регульованим кутом підйому.
Гріпси Гумові ручки для більш кращого і зручнішого хвату керма. Манетки Механізм для перемикання передніх і задніх передач, закріплений на кермі велосипеда. Бувають поворотні і важелями (Easy Fire). Також можуть бути виконані моноблоком з гальмівними ручками.
Гальмівні ручки Кріпляться на кермі. Бувають передніми (лівими) і задніми (правими). По своєму класу мають таке ж ділення, як і гальма, за винятком того, що для гальм V-Brake і механічних дискових можуть застосовуватися одні і ті ж гальмівні ручки.
Гальма гідравлічні В гідравлічних гальм замість тросів використовуються гідролініі. Найпотужніші гальма з тих, що існують. Дозволяють повністю заблокувати колесо при мінімальних зусиллях. Здатні працювати в будь-яких погодних умовах. Такі гальма ідеально личать для екстремальних дисциплін, коли потрібна надійність і потужність гальмування. Бувають ободні і дискові. Дискові гальма набули величезного поширення в останні 2-3 роки. Основне призначення - даунхіл, фрірайд. Проте досить часто зустрічаються на слаломних і крос - кантрійних велосипедах. Гальма механічні Це гальма, в яких зусилля від гальмівної ручки передається на гальмо за допомогою троса. V-brake (векторні гальма) мають найширше поширення і масу різновидів... Найлегші з існуючих типів гальм. Відмінна ефективність при простому налаштуванні і в гарну погоду. Проте помітно гірше працюють в мокру погоду і грязь. Дискові гальма, плюсами будь-яких механічних дискових гальм перед ободними є: працездатність в будь-яких погодних умовах при такій же простоті в установці і регулюванні. А так само деяка здатність їздити з пошкодженим ободом.
Ексцентрик Пристрій для швидкого знімання і установки коліс на велосипеді, а також установки і регулюванню по висоті підсідельного штиря.

Каретка Підшипниковий механізм, закріплений у вузлі рами,
служить для кріплення шатунів.
Система задніх зірок. Включає набір від 7 до 9
зірок різного діаметру, закріплених на втулці заднього колеса. Служить для
збільшення або зменшення передавального числа при русі на велосипеді для
швидкісного або силового руху, шляхом перекидання ланцюга з більшої зірки на
меншу або, навпаки, за допомогою манеток.
Касета Система задніх зірок.
Включає набір від 7 до 9 зірок різного діаметру, закріплених на втулці заднього
колеса. Служить для збільшення або зменшення передавального числа при русі на
велосипеді для швидкісного або силового руху, шляхом перекидання ланцюга з більшої
зірки на меншу або, навпаки, за допомогою манеток.
Перемикач швидкостей Механізм для переходу ланцюга з більшого діаметру зірок на менший або, навпаки,
для підвищення потужності педалювання або швидкісного руху. Буває передній і
задній. Передні зірки Включає до трьох зірок різного діаметру, що закріплені і обертаються за
допомогою шатунів. Служить перетворювачем м'язової сили ніг велосипедиста в
енергію кочення, при цьому збільшення або зменшення навантажень при русі на
велосипеді здійснюється шляхом перекидання ланцюга із зірки більшого діаметру
на меншу або навпаки, за допомогою механізму перемикання на системі провідних
зірок. У вжитку комплект передніх зірок і шатуни іменують коротко - Система. Ланцюг Привід для передачі тягового зусилля від передніх зірок - заднім (касеті). Шатуни Алюмінієва тяга, призначена для кріплення на ній зірок і педалей, переводить
зусилля велосипедиста через зірки і ланцюговий механізм в рух заднього колеса.
|