Мій сайт Вівторок, 15.07.2025, 21:40
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS

Snowboarding [2]
Mount Biking [4]


Головна » Статті » Mount Biking

Велосипедна каретка. Види кареток

Каретка велосипеда (кареточний вузол).

Каретка (bottom bracket) - це підшипниковий вузол, що забезпечує обертання шатунів з педалями і провідними зірками відносно рами велосипеда.

Призначення кареточного вузла - передавати крутний момент від педалей до задньоо колеса велосипеда з мінімальними втратами. Розташування в нижній частині рами, прямо за переднім колесом, призводить до постійного його закидання грязюкою і водою, тому підшипники каретки мають бути добре захищені від дії зовнішнього середовища.

Типи велосипедних кареток

Всі каретки можна поділити на відкриті та закриті (катріджні) кареточні вузли.

У першому випадку, вал обертається в підшипниках, встановлених в чашках, які у свою чергу вгвинчуються в кареточну трубу рами. Недоліки цього типу кареток - необхідність точного виготовлення рами для уникнення перекосів і складність організації якісного захисту підшипників від зовнішнього середовища.


Картрідж каретки дозволяє уникнути цих проблем: підшипники знаходяться в жорсткому корпусі, який вкручується в велосипедну раму. Це виключає перекіс підшипників і необхідність регулювати каретку. У картріджі можна зручно розмістити якісне ущільнення валу. Крім того, підшипники будуть захищені від іржі, яка може обсипатися з внутрішньої сторони труби рами. Більшість картріджів нерозбірні, але є і розбірні, наприклад, недорогі картріджи Shimano. Бажано вибирати картріджи з хромованим зовнішнім покриттям (наприклад, Shimano Deore LX і вище) і рясно змащувати їх, щоб уникнути "прикипання" до рами. 


Казати, що "відкрита каретка - погано, а картрідж - добре" - це не зовсім правильно. Наприклад, при попаданні грязі у відкриту каретку її можна прочистити і зібрати з новим мастилом, тоді як картрідж в таких умовах швидко зноситься і вийде з ладу.

Розміри велосипедних кареток

При установці каретки необхідно враховувати наступні розміри: ширину кареточной труби рами (bottom bracket shell), тип правого фланця, довжину валу (axle length) і параметр chain line.

Ширина кареточної труби може бути одного з трьох розмірів: 68 або 73 мм типу BSA або 70 мм італійського типу. Окрім розмірів, третій тип відрізняється і різьбами. Найбільш поширено два перших типоразміра, причому ще існують так звані каретки E-type із збільшеним бортом з правого боку для кріплення переднього перемикача передач.

Довжина валу каретки у поєднанні з використанням конкретної системи визначають, на якій відстані знаходитимуться зірки системи, відносно середньої площини рами велосипеда (параметр chain line). Характерні значення - 47.5 і 50 мм. Характерні довжини валів під шліцьове з'єднання - 113 і 118 мм, а під квадрат їх достатні багато: від 116-127 для Shimano Tourney, 116 для Shimano Altus до 108-113 для вищих груп.

Каретка - річ непомітна, але від цього не менш важлива. Це той компонент велосипеда, на якому майже завжди "економлять" виробники на серійних велосипедах, особливо дешевих брендів. Тому при створенні велосипеда-спецзаказа, завжди слід встановлювати високоякісну каретку.

Стандарти кріплення каретки і шатунів

SQR

З'єднання на квадрат. Мабуть, найпоширеніше з'єднання на сьогоднішній день, подібні каретки випускаються практично всіма виробниками велосипедних компонентів. Кінці валу на таких каретках виконані у формі конуса, квадратного перетину. Вал і шатун з'єднуються за допомогою болта під ріжковий ключ або шестигранник. Для того щоб потім зняти шатуни з валу каретки, вам доведеться скористатися спеціальним знімачем для шатунів, без якого це просто неможливо. Каретки з з'єднанням на квадрат, раніше були стандартом в гірському велосипеді і незважаючи на те, що до цих пір практично всі велосипеди початкового рівня комплектуються саме каретками на квадрат, це з'єднання витісняється новими і досконалими видами з'єднань. Якщо Shimano ще кілька років тому випускала каретки рівня XTR з кріпленням на квадрат, то зараз для цієї лінійки розроблено новий вид кріплення.


Octalink

Стандарт Shimano, на сьогоднішній день випускається для лінійок велокомпонентов Deore і LX. Являє собою картріджних каретку з круглим валом з шліцьовим типом з'єднання. Відповідно для таких кареток підходять тільки системи виробництва Shimano. Шліцеве з'єднання дозволило випускати каретки з порожнім валом більшого діаметру, що призвело до зниження ваги і підвищення жорсткості вала в порівнянні із з'єднанням на квадрат.


Hellowtech II

Для XT, XTR і Saint була розроблена ще одна технологія під назвою HOLLOWTECH II з інтегрованою системою каретки і шатунів, яка монтується з боку правого шатуна. Система Hollowtech II зменшує кількість складових частин, а тим самим значно знижує вагу і збільшує жорсткість і термін експлуатації системи. Вважається, що даний стандарт використовується тільки Shimano, однак виробник hi-end компонентів для велосипедів Race Face, у своїх компонентах для XC, DH і FR користується даними стандартом. І що найголовніше ці компоненти повністю сумісні зі стандартом Hollowtech II. Сподіваюся, що цим прикладом обов'язково підуть інші виробники.


GXP

Giga X Pipe - аналог HOLLOWTECH II від Truvativ. У даній каретці використовується схожа система кріплення шатунів, але шліци не сумісні з HOLLOWTECH II. До групи GXP входять наступні системи - Noir, Stylo.


ISIS Drive

Шліцевий стандарт, підтримуваний такими виробниками, як Race Face, Truvativ, FSA, Bontrager, Chris King, Stronglight. Є також дуже надійним як і стандарт Octalink, але ці стандарти не сумісні із-за різної кількості шліців. Каретки цього стандарту бувають як відкритими, так і картріджними.


Howitzer

Новий стандарт, який використовується в шатунах для екстремального катання. У нього трохи не такі, як у ISIS, шліци і чашки каретки із зовнішніми підшипниками. При цьому вісь каретки йде разом з нею, а не запресована в правий шатун, як у Сейнта, хоча в самій каретці все роздільне - чашки окремо, вісь окремо, проставка між чашками окремо.


BB30

Абсолютно новий стандарт кареток. У новому стандарті немає нічого принципово нового. Від виробника рам, потрібно встановити нову трубу для каретки, з внутрішнім діаметром 41.96 мм. У неї упресовують два промислові підшипника, аналогічно тому, як ми робимо на сучасних рульових колонках. Інтегрована в систему вісь діаметром 30 мм вставляється крізь підшипники і затягується другий шатуном. Все дуже просто, але абсолютно несумісне з нинішніми рамами і системами.


Категорія: Mount Biking | Додав: Fanatic (21.06.2011)
Переглядів: 4704 | Рейтинг: 2.5/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2025 Безкоштовний хостинг uCoz