Каретка велосипеда (кареточний вузол). Каретка (bottom bracket) - це підшипниковий вузол, що
забезпечує обертання шатунів з педалями і провідними зірками відносно рами
велосипеда.
Призначення кареточного вузла - передавати крутний момент від педалей до задньоо
колеса велосипеда з мінімальними втратами. Розташування в нижній частині рами,
прямо за переднім колесом, призводить до постійного його закидання грязюкою і
водою, тому підшипники каретки мають бути добре захищені від дії зовнішнього
середовища.
Типи велосипедних кареток Всі каретки
можна поділити на відкриті та закриті (катріджні) кареточні вузли.
У першому випадку, вал обертається в підшипниках, встановлених в чашках,
які у свою чергу вгвинчуються в кареточну трубу рами. Недоліки цього типу
кареток - необхідність точного виготовлення рами для уникнення перекосів і
складність організації якісного захисту підшипників від зовнішнього середовища. 
Картрідж каретки дозволяє уникнути цих проблем: підшипники знаходяться в
жорсткому корпусі, який вкручується в велосипедну раму. Це виключає перекіс
підшипників і необхідність регулювати каретку. У картріджі можна зручно
розмістити якісне ущільнення валу. Крім того, підшипники будуть захищені від
іржі, яка може обсипатися з внутрішньої сторони труби рами. Більшість
картріджів нерозбірні, але є і розбірні, наприклад, недорогі картріджи Shimano.
Бажано вибирати картріджи з хромованим зовнішнім покриттям (наприклад, Shimano
Deore LX і вище) і рясно змащувати їх, щоб уникнути "прикипання" до
рами. 
Казати, що "відкрита каретка - погано, а картрідж - добре" - це
не зовсім правильно. Наприклад, при попаданні грязі у відкриту каретку її можна
прочистити і зібрати з новим мастилом, тоді як картрідж в таких умовах швидко
зноситься і вийде з ладу.
Розміри велосипедних кареток
При установці каретки необхідно враховувати наступні розміри: ширину
кареточной труби рами (bottom bracket shell), тип правого фланця,
довжину валу (axle length) і параметр chain line.
Ширина кареточної труби може бути одного з трьох розмірів: 68 або 73 мм
типу BSA або 70 мм італійського типу. Окрім розмірів, третій тип відрізняється
і різьбами. Найбільш поширено два перших типоразміра, причому ще існують так
звані каретки E-type із збільшеним бортом з правого боку для кріплення переднього
перемикача передач.
Довжина валу каретки у поєднанні з використанням конкретної системи
визначають, на якій відстані знаходитимуться зірки системи, відносно середньої
площини рами велосипеда (параметр chain line). Характерні значення - 47.5 і 50
мм. Характерні довжини валів під шліцьове з'єднання - 113 і 118 мм, а під
квадрат їх достатні багато: від 116-127 для Shimano Tourney, 116 для Shimano
Altus до 108-113 для вищих груп.
Каретка - річ непомітна, але від цього не менш важлива. Це той компонент велосипеда,
на якому майже завжди "економлять" виробники на серійних велосипедах,
особливо дешевих брендів. Тому при створенні велосипеда-спецзаказа, завжди слід
встановлювати високоякісну каретку.
Стандарти
кріплення каретки і шатунів SQR З'єднання на квадрат. Мабуть, найпоширеніше з'єднання на сьогоднішній день,
подібні каретки випускаються практично всіма виробниками велосипедних
компонентів. Кінці валу на таких каретках виконані у формі конуса, квадратного
перетину. Вал і шатун з'єднуються за допомогою болта під ріжковий ключ або
шестигранник. Для того щоб потім зняти шатуни з валу каретки, вам доведеться
скористатися спеціальним знімачем для шатунів, без якого це просто неможливо.
Каретки з з'єднанням на квадрат, раніше були стандартом в гірському велосипеді
і незважаючи на те, що до цих пір практично всі велосипеди початкового рівня
комплектуються саме каретками на квадрат, це з'єднання витісняється новими і
досконалими видами з'єднань. Якщо Shimano ще кілька років тому випускала
каретки рівня XTR з кріпленням на квадрат, то зараз для цієї лінійки розроблено
новий вид кріплення. 
Octalink
Стандарт Shimano, на сьогоднішній день випускається для
лінійок велокомпонентов Deore і LX. Являє собою картріджних каретку з круглим
валом з шліцьовим типом з'єднання. Відповідно для таких кареток підходять
тільки системи виробництва Shimano. Шліцеве з'єднання дозволило випускати
каретки з порожнім валом більшого діаметру, що призвело до зниження ваги і
підвищення жорсткості вала в порівнянні із з'єднанням на квадрат. 
Hellowtech II Для XT, XTR і Saint була розроблена ще одна технологія
під назвою HOLLOWTECH II з інтегрованою системою каретки і шатунів, яка
монтується з боку правого шатуна. Система Hollowtech II зменшує кількість
складових частин, а тим самим значно знижує вагу і збільшує жорсткість і термін
експлуатації системи. Вважається, що даний стандарт використовується тільки
Shimano, однак виробник hi-end компонентів для велосипедів Race Face, у своїх
компонентах для XC, DH і FR користується даними стандартом. І що найголовніше
ці компоненти повністю сумісні зі стандартом Hollowtech II. Сподіваюся, що цим
прикладом обов'язково підуть інші виробники. 
GXP
Giga X Pipe - аналог HOLLOWTECH II від Truvativ. У даній
каретці використовується схожа система кріплення шатунів, але шліци не сумісні
з HOLLOWTECH II. До групи GXP входять наступні системи - Noir, Stylo. 
ISIS Drive
Шліцевий стандарт, підтримуваний такими виробниками, як
Race Face, Truvativ, FSA, Bontrager, Chris King, Stronglight. Є також дуже
надійним як і стандарт Octalink, але ці стандарти не сумісні із-за різної
кількості шліців. Каретки цього стандарту бувають як відкритими, так і картріджними. 
Howitzer
Новий стандарт, який використовується в шатунах для
екстремального катання. У нього трохи не такі, як у ISIS, шліци і чашки каретки
із зовнішніми підшипниками. При цьому вісь каретки йде разом з нею, а не
запресована в правий шатун, як у Сейнта, хоча в самій каретці все роздільне -
чашки окремо, вісь окремо, проставка між чашками окремо. 
BB30
Абсолютно новий стандарт кареток. У новому стандарті
немає нічого принципово нового. Від виробника рам, потрібно встановити нову трубу для каретки, з внутрішнім діаметром 41.96 мм. У неї упресовують два промислові
підшипника, аналогічно тому, як ми робимо на сучасних рульових колонках.
Інтегрована в систему вісь діаметром 30 мм вставляється крізь підшипники і
затягується другий шатуном. Все дуже просто, але абсолютно несумісне з
нинішніми рамами і системами. 
|